Covid-19이후 대학 플립러닝의 효과성 검증 및 개선방안
Effectiveness Verification and Improvement Plan of University Flipped-Learning after Covid-19
저자
주경일 (고려대학교)
- 창간연도
- 2002년 2월
- ISSN
- (Print)1598-7817 , (Online)2713-6744
- 등재사항
- KCI등재(2019.01 ~ 현재)
- 수록권호
- 제20권 4호
- 발행일
- 2020.12
- 수록논문
- 8 articles
- 유형
- 학술저널
- 주제
- 사회과학
- 발행기간
- 2002.02 ~ 2025.03
- 발행주기
- 연 4회(계간)
- 총 권호 수
- 75 volumes
- 총 논문 수
- 727 articles
키워드
초록
본 연구는 Covid-19 이후 대학 플립러닝에 주목하였다. 본 교수법이 디지털 네이티브 세대의 학습 성향과 부합하고 교수자 중심 학습이 학습자 중심으로 변모하는데 있어 교육 정책적 의미가 크기 때문이다. 이에 교수자와 학습자 관점에서 플립러닝에 대한 상호지향 상태를 분석해 균형 있는 개선방안을 탐색하였다. 그 결과, 플립러닝에 대한 교수자와 학습자의 객관적 일치도는 유연한 환경과 학습문화에서 낮게 나타났으며, 학습자는 유연한 학습 환경에 대해 가장 낮은 평가를 내려 학습자 역량에 따른 학습수준과 속도조절에서 어려움을 느꼈다. 이에 교수자는 학습자의 학습 정도에 따른 과제제시로 학습자 선택의 폭을 넓히고 시공간에 구애받지 않고 학습할 수 있는 유연한 학습 환경 조성에 힘써야 할 것이다. 다만 본 연구는 일부 대학을 대상으로 한 연구로 연구결과의 일반화에 한계가 존재해 추후 이러한 한계를 보완하면서 플립러닝 학습효과의 원인을 보다 명료하게 규명할 필요가 있다.This study pays attention to flipped-learning in university after Covid-19, because this teaching method corresponds to the learning disposition of the digital native generation and has educational policy significance as the learning focus moves from instructors to learners. Against this backdrop, this study intends to analyze their co-orientation state of flipped-learning, exploring more balanced improvement methods. The results of the analysis show that the objective agreement about flipped-learning between instructors and learners was found to be low in flexible learning environment and learning culture change. Particularly, learners gave the lowest score to flexible learning environment, indicating that they have difficulty adjusting learning speed due to different learning levels resulting from individual capacities. Consequently, instructors should seek to offer a wider range of learning options by presenting tasks according to learners’ learning levels and create flexible learning environment in which learners can study without temporal or spatial limitations. However, there are limitations in generalizing the results of this study, which includes only some universities at a time. Therefore, further studies need to be conducted to supplement such limitations and investigage causes of learning effects from executing flipped more clearly.
목차
Ⅰ. 들어가며Ⅱ. 이론적 배경 검토
Ⅲ. 기존문헌 검토
Ⅳ. 연구방법
Ⅴ. 연구결과 및 논의
Ⅵ. 종합적 논의와 결론
참고문헌
참고문헌 (40)
- 강병관 / 2019 / 청소년 활동 안전의식에 대한 이해관계자 간의 상호지향성 연구
- 김진선 / 2019 / 대학 플립드러닝의 실제에 관한 연구:A 대학 사례를 중심으로 / 평생학습사회 15(1):1~24 dbpia
- 김혜진 / 2017 / 소비자의 부적절한 불평행동에 대한 소비자와 사업자 인식차이
- 박선주 / 2018 / 플립러닝을 활용한 의료윤리학 교육에 대한 한의대생의 인식과 경험 / 대한예방한의학회지 22(2):1~12 Crossref
- 박인옥 / 2018 / 중학교 사회과 거꾸로 교실 수업에 대한 학생들의 인식 조사 / 교육문화연구 24(1):289~304 Crossref
- 박정연 / 2018 / 고등학교 영어과 교사들의 인식조사를 통한 거꾸로 교실 적용의 장애요인 연구
- 박종민 / 2001 / 한국 홍보실무자들의 전문성 기준 연구 / 한국언론학보 45(3):107~148
- 박종향 / 2018 / 대학교수자의 플립러닝 수용의도에 대한 연구
- 송성민 / 2019 / 플립러닝(Flipped Learning)은 대안이 될 수 있을까?: 본질에 입각한 비판적 고찰 / 학습자중심교과교육연구 19(6):1387~1410 Crossref
- 신종호 / 2017 / 대학 수업에서의 플립드 러닝 실천 확산을 위한 교수 인식 연구: A대학을 중심으로 / 학습자중심교과교육연구 17(15):347~371 Crossref
- 이수아 / 2017 / 초등학교 과학 교과서의 거꾸로 수업 활용 가능성에 대한 교사들의 인식 - 한국과 싱가포르 교과서 비교 연구 - / 초등과학교육 36(2):163~179 dbpia
- 이지영 / 2018 / 시뮬레이션 기반 교육에 대한 간호대학생과 교수자의 인식: 상호지향 모델을 중심으로
- 이지은 / 2017 / 플립드 러닝 수업 컨설팅을 위한 수업분석 전략 탐색: <교육방법 및 교육공학> 과목을 기반으로 / 교육공학연구 33(1):137~171 Crossref
- 임상훈 / 2016 / 대학생들은 플립드러닝수업을 통해 어떤 경험을 하는가? / 교육정보미디어연구 22(4):777~803 dbpia
- 임진혁 / 2014 / 왜 플립러닝인가 / 서울교육 56(3):24~30
- 정하은 / 2020 / 대학플립러닝에서 교수자와 학습자 경험에 관한 질적 사례 연구
- 조광주 / 2016 / 플립러닝 수업에서 대학생들의 행동 성향 / 한국엔터테인먼트산업학회논문지 10(4):203~214 dbpia
- 채윤정 / 2018 / 대안적 교수-학습방법으로서 거꾸로 수업을 마주한 과학교사들의 갈등에 관한 질적 사례 연구 dbpia
- 최명일 / 2011 / 의사의 커뮤니케이션 기술에 대한 의사와 환자의 인식 차이 비교 : 상호지향성 모델을 중심으로 / 홍보학연구 15(4):115~143 Crossref
- Bergmann, J. / 2012 / Flip Your Classroom / International Society for Technology in Education
- Biedron, Ingrid / 2014 / Ecosystem-Based Fisheries Management: Perspectives of Fishery Management Councils and Stakeholder in the New England and Mid-Atlantic Regions
- Bishop, J. L. / 2013 / The Flipped-Learning Classroom / Proceeding of 120th ASEE Annual Conference & Exposition
- Chaffee, S. H. / 1973 / Interpersonal Approaches to Communication Research / American Behavioral Scientist 16(4):469~499
- Chen, M. A. / 2018 / Learning in a Flipped English Classroom from University Student's Perspectives / Information and Education Technology :33~37
- Connelly, N. A. / 2002 / Using the Co-orientation Model to Compare Community Leaders’ and Local Residents’ Views about Hudson River Ecosystem Restoration / Society and Natural Resource 15:933~948
- Farmer, R. / 2018 / The What, the How and the Why of the Flipped Classroom / Innovation Practice in Higher Education 3(2):14~31
- Fatimah, A. / 2019 / Faculty Members' Experiences with the Implementation of Flipped Classroom Environments in Higher Education / Journal of Educational Research and Innovation 7(1)
- Flipped Learning Network / 2014 / What is Flipped Learning? / FLN
- Hamdan, N. / 2013 / The Flipped Learning Model
- Hanson. J. / 2016 / Surveying the Experiences and Perception of Undergraduate Nursing Students of a Flipped Classroom Approach to Increase Understanding of Drug Science and Application to Clinical Practice / Nursing Education in Practice 16(1):79~85
- Hosam Al-Samarraie / 2019 / A Flipped Classroom Model in Higher Education / Education Technology Research 18(5)
- King, A. / 1993 / From Sage on the Stage to Guide on the Side / College Teaching 41(1):30~35
- Liu, L. / 2016 / Flipped Learning and Influential Factors / Journal of Educational Technology Development and Exchange 9(2):84~103
- Oakerson, T. / 2013 / Coorientation of Department of Journalism Students and Professors regarding Opinion Leadership
- Rahman, Siti Fatiman ABD. / 2019 / A Technology Acceptance Model / Malaysian Journal of Education 44:43~54
- Shih, W. L. / 2017 / Student's Perception of a Flipped Classroom Approach to Facilitating Online Project-Based Learning in Marketing Research Courses / Australasian Journal of Educational Technology 33(5)
- Strohmyer, D. / 2016 / Student Perceptions of Flipped Learning in a High School Math Classroom
- Tolbert, M. W. / 2020 / The Relationship between the Flipped Classroom and Critical Thinking, Academic Performance, Student Perceptions and Student Evaluations in an Introductory Psychology Course
- Van, D. V. / 1980 / Measuring and Assessing Organization / Wiley
- Weidmann, J. S. / 2018 / A Phenomenological Exploration of Secondary Teachers' Perceptions on the Flipped Classroom Model
참고문헌 더보기
- 이전논문정부출연연구기관의 서비스 품질, 고객만족 및 성과의 구조적 관계분석: 경제·인문사회연구회 산하 6개 정부출연연구기관을 중심으로 Analysis of the Structural Relationship between Service Quality, Customer Satisfaction and Institution Performance: Case study of 6 Government-Funded Research Institutions Affiliat
- 다음논문반려견 보유세 도입에 대한 탐색적 연구 An Exploratory Study on Introduction of Companion Dog Ownership Tax